המעבר לרכבים חשמליים ורכבים היברידיים כבר בעיצומו, בשנתיים האחרונות החלו יצרניות הרכב העולמיות להוציא דגמי רכבים מונעי חשמל כחלק משמעותי מדגמי רכביהם והצהרות על מעבר לנהיגה ירוקה יצאו מפי מנכ”לים רבים של אותן חברות רכב.

קיימת התלבטות לא פשוטה בכל הקשור לבחירה ברכב היברידי או רכב מונע חשמלית 100%. אחת הסיבות להתנגדות בבחירה ברכב חשמלי 100% אצל חלק מרוכשי הרכב לדוגמה, היא נושא טווח הנסיעה וכמות לא מספקת של עמדות טעינה בארץ.

אך לפני שתתייאשו לנו כאן בואו נקדים ונאמר כי לשתי בעיות אלו יש פתרונות שקיימים כבר כעת בחלק מדגמי הרכב או פתרונות שאמורים לספק תשובה לנהגי הרכב בעתיד הקרוב מאוד.

אחת הסיבות הראשונות לחששות במעבר לנסיעה ברכבים חשמליים או היברידיים (חששות שהולכים ומתפוגגים עם הופעתם של יותר ויותר רכבים היברידיים וחשמליים) היא מקרה ‘בטר פלייס’, אותה חברה שהוקמה ע”י יזם ההיי-טק הישראלי שי אגסי עד לקריסתה ב- 2013. מקרה זה היווה את המסד הראשוני שעליו התבסס חששם של לקוחות רבים באשר לרכישת רכבים היברידיים או חשמליים כמו קיה נירו.

אך כאשר מדברים כיום על רכבים מונעי חשמל השיח כבר השתנה, בשנה האחרונה נראה כי חלה עליה במספר רכישת מכוניות היברידיות או חשמליות וקיימת התעניינות רבה בקרב רוכשי רכב להכיר על מה כל ה”רעש” ולאמץ את הטכנולוגיה החדשה. למעשה, מדובר באופן מפתיע בתחילתה של מהפכה בתחום הרכב.

מה ההבדל בין רכב היברידי לרכב חשמלי?

אין ספק ששינוי זה החל לצבור תאוצה וכעת עולה שאלה רלוונטית שרבים מבין אלו המעוניינים לרכוש רכבים מונעי חשמל או היברידיים היא, באיזה סוג רכב עדיף לבחור? האם עדיפה מכונית היברידית נטענת משולבת עם מנוע בעירה פנימי או אולי רכב חשמלי 100% ללא תלות כלשהי במנוע בנזין או דיזל?

למרות שלרבים מכם נראה שאין הבדל משמעותי בין השניים, האמת היא שיש הבדלים מהותיים שבאים לידי ביטוי גם בהתנהלות היום יומית עם הרכב כמו: הצורך בטעינה, חישוב הוצאות הדלק או המיסוי על הרכב.

על מנת לענות ולפתור את ההתלבטות בנושא זה חשוב להכיר מעט את ההבדלים בין רכב היברידי לבין רכב חשמלי 100% ומתוך כך להגיע להחלטה נבונה יותר עבור כל אחד ואחת מכם.

בקצרה, רכב חשמלי 100%, מה שמכונה רכב EV (Electric Vehicle) הוא רכב שמונע אך ורק בעזרת אנרגיית הטענה חיצונית של עצמו (עמדת הטענה חשמלית) ולא בעזרת אנרגיה אחרת.

לעומתו, רכב היברידי הוא רכב משולב, בעל סוללה חשמלית ומנוע רגיל (בנזין או דיזל) שטוען את הסוללה החשמלית ברכב מהמנוע עצמו.

גם במכוניות ההיברידיות קיימת חלוקה בין שני סוגי רכבים: הסוג הראשון שהזכרנו, רכב היברידי סטנדרטי שלא מקבל הטענה חיצונית אלא מוטען ומקבל את האנרגיה שלו ממנוע הרכב עצמו. דוגמה לכך  היא הטויוטה פריוס, הרכב ההיברידי הראשון שהושק כבר בשנת 1997.

הסוג השני, הוא רכב היברידי מסוג פלאג-אין – PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) שהטענת הסוללה החשמלית שלו נעשית באמצעות עמדת הטענה חיצונית ולא על ידי מנוע הבעירה הפנימי הרגיל של הרכב (בדומה לרכב חשמלי מלא).

אבל להבדיל מרכב חשמלי מלא, רכב זה מסוגל לעבור לשימוש במנוע הבעירה הפנימית הרגיל שלו לאחר התרוקנות הסוללה החשמלית. דוגמה לסוג רכבים אלו היא הקיה נירו פלאג-אין היברידית או אפילו הטויוטה פריוס בגרסת הפלאג-אין ההיברידית שלה.

ההערכה שלנו היא שכיום מצויים בישראל יותר רכבים היברידיים משולבים בסוללה חשמלית שמקבלים את האנרגיה שלהם ממנוע הבעירה הפנימית הסטנדרטי. נראה שהסיבה לכך היא משום שהנהג הישראלי מעדיף ללכת על בטוח, זאת אומרת לא להיות תלוי בגורמים חיצוניים כמו עמדות הטענה חשמליות (בדומה לרכבים חשמליים 100% או רכבים היברידיים מסוג פלאג-אין).

אך יש לומר כי כיום משרד האנרגיה מודע לחוסר הקיים בעמדות טעינה חשמליות וכבר יצא בהצהרה בחודש אוגוסט האחרון על הקמתן של עוד 110 עמדות טעינה מהירות בתוך כשנה בהשקעה של 15 מיליון שקל. כך שגם פתרון לנושא ההטענה לרכבים חשמליים 100% נראה שמסתמן מענה אמיתי.

אז מה עדיף לי יותר? היברידי או חשמלי 100%?

השאלה בבחירת סוג הרכב, היברידי משולב עם מנוע בעירה פנימית רגיל ובין רכב חשמלי 100%, היא שאלה שמצריכה בדיקה עצמית שלכם לגבי על כמה אתם תלויים ומשתמשים ברכב במהלך היום (להלן כתבה של גלובוס בנושא).

רכב היברידי רגיל/פלאג-אין היברידי: במידה ואתם נוהגים ברכב לצורך נסיעות ארוכות ואין לכם גישה או יכולת להשתמש בעמדת טעינה חשמלית בביתכם או במקום קבוע אחר (מקום העבודה), יתכן ורכב היברידי רגיל או רכב היברידי נטען פלאג-אין יהווה פתרון מצוין עבורכם.

סיבה נוספת לבחירה בסוג רכב זה היא כאשר מקום מגוריכם אינו מצוי בנקודות בהן ניתן להטעין את הרכב. לרוב, מגורים מחוץ לאזור ערי המרכז לא שופע בעמדות הטענה חשמליות לרכב, עוד סיבה מדוע רכב היברידי משולב עם מנוע בעירה פנימית שאינו תלוי בהטענה חיצונית, הוא בחירה פופולארית בקרב נהגים רבים.

במידה ותחרגו מטווח הנסיעה החשמלי שסוללת הרכב תוכל לספק לכם תוכלו להסתמך על מנוע הבעירה הפנימי הרגיל של הרכב עד להטענה הבאה. יחד עם זאת יש לומר כי ברכבים חשמליים 100% שקיימים כבר היום ישנם מספר דגמים שיכולת טווח הנסיעה החשמלית שלהם תביא אתכם גם עד לאילת, אולם מדובר נכון לעכשיו ברכבי פרימיום יוקרתיים בדומה לאאודי E- טרון שמספק טווח נסיעה של יותר מ- 400 ק”מ בטעינה אחת.

לעומתם ניתן למצוא דגמי רכב היברידיים מסוג פלאג-אין משולבים עם מנוע בעירה פנימי רגיל כמו הקיה נירו. אמנם טווח הנסיעה הרשמי שלו בכוחו של חשמל בלבד הוא 52 ק”מ (על פי נתוני יצרן) אך ביחס למחירו ואפשרות המעבר למנוע הרגיל, מדובר באפשרות טובה שנותנת פתרון יעיל לרוב האנשים.

רכב חשמלי מלא 100% (EV): אם אתם מתגוררים במקום שטווח הנסיעה היומי שלכם עומד על בין 100 – 200 ק”מ ביום ואם ישנה אפשרות להציב במקום מגוריכם עמדת טעינה חשמלית, אזי רכב חשמלי מלא תהיה אפשרות בחירה טובה עבורכם.

יש להקדים ולומר שככל שרמת הטכנולוגיה משתכללת ברכבים חשמליים, כך גם טווח הנסיעה בהם משתפר וגדל. לא רחוק היום שבו גם רכבים חשמליים 100% שנחשבים לרכבים יותר “עממיים” בהשוואה לרכבים חשמליים בסגמנט רכבי הפרימיום, ילכו וישתכללו, טווח הנסיעה בהם ישתפר ויציע אלטרנטיבה טובה אל מול רכבי היוקרה החשמליים.

כבר בשנה הקרובה צפויים להיכנס לשוק הרכב הישראלי מספר רכבים חשמליים תוצרת סין שיורידו באופן משמעותי את מחיר רכבי החשמל ויהוו אלטרנטיבה כנגד מחירם הגבוהה יחסית של מחירי רכבים אלו.

בכל הקשור ל”בעיית” עמדות הטענה חשמליות, כפי שהזכרנו זאת בתחילת המאמר, נראה שהשיפור בהגדלת מספר עמדות ההטענה עומד להתרחש בקרוב מאוד וייתן פתרון אפקטיבי יותר עבור אלו המעוניינים ברכבים חשמליים 100%. גם הטבות המס שהמדינה נותנת עבור רכבים חשמליים 100% יכול להוות יתרון יחסי עבור רוכשי הרכב.

רכב חשמלי